Du har ansvaret for at motorcyklen er i forsvarlig stand, at det er sikkert at køre på den.
Styreapparatet skal være således indrettet, at motorcyklen kan styres let, sikkert og hurtigt.
Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet som helhed eller i dets enkelte dele. Er der slør, er det uforsvarligt at køre på motorcyklen.
Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
Styr og styrhåndtag skal sidde fast.
Ved fuldt udslag af styret til begge sider, må der ikke være mislyde og hænderne må ikke komme i klemme
Ved fuldt udslag af styret, må der ikke forekomme ”træghed”, hverken konstant eller punktvis
Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelser, altså være korrekt sammenspændt.
Normalt virker håndbremsen på forhjulet.
Forhjulsbremsen skal være håndbetjent med bremsegrebet anbragt på styrets højre side.
Der skal være en mindre frigang og håndtaget må max. trækkes 2/3 ind, og må ikke synke yderligere, så kan det være tegn på utæthed.
Hvis bremsegrebet ved mekaniske bremser kan trækkes næsten helt ind mod gashåndtaget, er det tegn på, at bremserne trænger til justering eller reparation.
I beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærker
Ingen utætheder og bremseslanger og –rør skal være ubeskadigede og må ikke komme i klemme noget sted
Nogle modeller har bremsekaliber som skal sidde ”løs”. Den er ”flydende ophængt” og justere sig selv, alt efter sliddet på bremseklodserne
Når bremseklodser bliver slidt, kan det ses ved at bremsevæskestanden i beholderen synke
Fodbremsen (Bagbremsen):
Normalt virker fodbremsen på baghjulet.
Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade, enten med rillet overflade eller gummibelægning og sidde fast
Bremsepedalen skal have en mindre frigang, den bør højst kunne trædes 2- 3 cm ned til bremsepunktet.
Hvis bremsepedalen kan trædes meget langt ned, er det tegn på, at bremserne trænger til justering eller reparation.
Foden må ved en fuldbremsning ikke komme i en ubekvem stilling, så skal bremsen justeres
Indeksmærke må ikke overskrides, så skal bremsen justeres eller repareres
Bremserør og bremseslanger skal være ubeskadigede og må ikke kunne klemmes mod dele af motorcyklen.
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
Fjernlys: oplyse vejen mindst 100 meter, hvidt/gulligt
Positionslys: skal kunne ses 300 meter væk
Nummerplade lys: oplyse nummerpladen så den kan aflæses fra 20 meter
Reflekser røde, må ikke være trekantet
Stoplygter skal give væsentlig kraftigere lys end baglygter.
Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys og blinke 60-120 gange pr. minut
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Hornet skal have en klar, konstant tone.
Nærlys: oplyse vejen mindst 30 meter, må ikke blænde, falde 1%, hvidt/gulligt
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.
Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
Kæden skal være smurt og må ikke være rusten.
Kæden eller tandremmen skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1-2 cm op og ned midt mellem tandhjulet på gearkassen og baghjulet afhængigt af fabrikat).
Hjulfælge skal være ubeskadigede.
Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og til stede i fuldt antal.
Hjullejer og aksler skal være tilstrækkeligt spændt og uden slør.
Dæk skal have mindst 1 mm dybde i hovedmønstret, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti efter en kraftig nedtrykning løfter sig og falder til ro med det samme). Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet.
Holde om føreren, eller holde i de monterede håndtag til passager
Læne sig tilbage under bremsning
Læne sig frem under acceleration
Når barnet er 135 cm højt eller derover, må det sidde på det almindelige passagersæde på motorcyklen.
Børn under 5 år må ikke transporteres på en almindelig tohjulet motorcykel.
Børn fra fem år og opefter skal have styrthjelm på og sidde på et særligt barnesæde. Barnesædet skal sikre, at fødder ikke kan komme ind i hjulet og at barnet ikke kan falde af, selvom det falder i søvn. Der skal være en rygstøtte på min. 25 cm og fodhvilere. Barnet må ikke spændes fast med sele eller lignende.
Der må kun sælges styrthjelme der er godkendte og forsynet med godkendelsesmærkning.
Godkendte styrthjelme er E-mærket eller DS-mærket.
Der er krav om at anvende godkendt styrthjelm ved kørsel på knallert eller motorcykel. Der må ikke males eller påklæbes udsmykning eller refleksmateriale på en styrthjelm, ligesom der heller ikke må sættes udstyr eller tilbehør fast på hjelmen uden at det er testet og godkendt sammen med hjelmen.
Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcykel, medmindre barnet er fyldt 5 år og anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der er tilpasset barnets højde og vægt. Endvidere må børn under 5 år ikke befordres på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Det er ikke et krav, at børn skal bruge styrthjelm, når de er spændt fast med sele. Men de må selvfølgelig gerne bruge den.
Hvis der ikke er sele i sidevognen, må børn under 5 år ikke køre med. Børn fra 5 år og opefter må gerne køre med i sidevognen, hvis der ikke er sele, men så skal de have styrthjelm på.
Reglerne for børn på motorcykel er minimumskrav. Som fører skal du altid vurdere, om kørslen er forsvarlig. Du må ikke medtage passagerer "i et sådant antal eller anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre"
Påhængskøretøjet må med eller uden læs ikke overstige:
a) en længde på 2,5 m og
b) en bredde på 1,0 m.
Højst tilladte promillegrænse 0,5 promille
Selv om ens promille er under 0,5, kan man alligevel blive straffet for spirituskørsel hvis politiet vurderer, at man er ude af stand til at køre på betryggende måde.
Det er ulovligt at køre på motorcykel eller blot forsøge det, hvis man har indtaget bevidsthedspåvirkende stoffer (narkotika og visse typer medicin), som er farlige for færdselssikkerheden.
Ved påvisning af bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet straffes man første gang med bøde og ubetinget frakendelse af førerretten (svarende til straffen for at køre med en alkoholpromille på 1,21).
Hold tilbage for al færdsel fra både højre og venstre:
Som udgangspunkt gælder der de samme parkeringsregler for motorcykler, som for alle andre motorkøretøjer.
Kender man ikke parkeringsreglerne i sin kommune, eller skal man parkere sin motorcykel i en anden kommune, er det en god ide at læse om parkeringsreglerne på de respektive kommuners hjemmeside.
Enhver hensætning af motorcyklen med eller uden fører i højst 3 minutter. Det regnes ikke for standsning i færdselslovens forstand, hvis man er nødt til at holde stille i tæt trafik eller som led i en manøvre i øvrigt.
Enhver hensætning af motorcyklen med eller uden fører i mindst 3 minutter. Det regnes dog ikke for parkering i færdselslovens forstand, hvis man holder stille i mere end 3 minutter for at sætte passagerer af eller tage passagerer med på motorcyklen eller for at læsse gods af eller på.
Ved sammenfletning skal du være særlig opmærksom på:
Ved vognbaneskift skal du være særlig opmærksom på:
Den gode gamle huskeregel »Hvor stregerne slettes, der flettes« . Ved sammenfletning ophører vejstriberne – de slettes, så der flettes.
Prøv også at forestille dig sammenfletning som en lynlås, der lukkes. Den trafikant, der er forrest, kører først, når vejen fletter sammen, og den bageste trafikant sænker eventuelt hastigheden og holder sig bagved.
Hvis du kører i tilkørselsbanen ind på en ny vej, skal du huske at tilpasse din hastighed til færdslen og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare og uden at genere nogen.
Kører du allerede på vejen, og en anden trafikant er på vej ind på for eksempel den motorvej, du kører på, skal du sørge for, at trafikanten kan komme ind. Sænk hastigheden eller skift vognbane, og følg reglerne for vognbaneskift, hvis trafikken tillader det.
Modsat sammenfletning forsvinder vejstriberne ved vognbaneskift ikke, og derfor er det dig, der skal sikre dig, at du kan skifte vognbane uden fare eller unødig gene for andre.
Man skal normalt overhale andre kørende til venstre. Kørende, der forbereder et venstresving eller er ved at svinge til venstre, skal overhales til højre, altså indenom.
Det er forbudt at overhale i vejkryds, medmindre:
Det er forbudt at overhale foran eller på en jernbaneoverkørsel.
Man må kun overhale på en bakke eller i et vejsving, hvor oversigten er nedsat, hvis der er mindst to vognbaner, hvor modkørende ikke må komme.
Det almindelige forbud mod overhaling i kryds, på bakke og i sving gælder ikke overhaling af to-hjulede cykler og to-hjulede ikke registreringspligtige knallerter.
På en vej med 3 vognbaner må man ikke bruge banen yderst til venstre, medmindre færdslen er ensrettet i alle vognbaner.
Vær særlig opmærksom på: